2011. október 4., kedd

Kuponvilág


Kuponos akciókban jó vagyok. Persze vannak, akik sokkal jobban nyomják a kedvezményes lehetőségekre való vadászást, legyen szó illatszerbolt parfümajánlatáról, divathét akcióiról, konyhabútor ajánlatról, extra és nagy szendvicsekről a gyorsbüfében, olajos masszázsról, kozmetikai kezelésről, mellplasztikáról, last minutenak látszó utazási ajánlatról, fogfehérítésről vagy rúdtáncról. Vegyetek, legyetek amik akartok!-mondják az erre szakosodott marketingesek. Vagy nem is tudjátok, hogy mit akartok? Még jobb! Ugye, hogy van az a pénz, amiért kipróbálod a hegyibiciklizést, a hajbeültetést, az éjszakai vonatozást és az állatkertlátogatást egy zsúfolt hétvégén?


A kuponos piacot elemzők szerint a recesszió mindent elsöprő gyorsasággal élesztette fel ezt az új sportágat, amiben „mindenki  fut a pénze után ” című játékot játszanak a résztvevők, hirdetők és vásárlók egyaránt. Egy év alatt 14 %-kal nőtt kuponfelhasználók köre az Egyesült Államokban, 2006-hoz képest, pedig az arány 47 %-kal emelkedett 2011-re. A kuponokkal való spórolás leginkább az élelmiszereket és háztartási cikkeket érinti Amerikában. A kuponokra szakosodók figyelmét a napilapokban elhelyezett utalványok izgatják leginkább, a felhasználók közel 88 % újságból vagdos. Az üzletekben kiosztott bonok iránt csak a felhasználók 5 % érdeklődik.  Itthon kicsit más a helyzet. Az online ügynökségek e- kuponjai, a boltokban beváltható hűségpontok azok, amelyek leginkább hevítik a harciszellemet és tartják ébren a gyűjtőszenvedélyt. Vannak, akik csak néhány termékcsoportra specializálódnak, de vannak, akik a játék miatt szereznek be 20 akciós takarót és 30 kedvezményes barackbefőttet. Elgondolkodtató, hogy ha fél és harmadáron is megéri a terméket eladni, miért vegyük meg ugyanazt duplán vagy éppen triplán? Ki a nyerő, akinek céljai vannak a vásárlással vagy az, aki csak a hecc kedvéért gyűjt?

Egy 1979-es Harvard egyetemi tanulmány a célok megfogalmazásról készített felmérést  Mark McCormack vezetésével a végzős egyetemisták körében. „Megfogalmazott-e világosan, írott formában, Önmagára vonatkozó, saját jövőjére vonatkozó célokat, amelyeket a közeli vagy a távoli  jövőben tervez megvalósítani?„ szólt a kérdés. A végzős válaszadók 3 %  -a azt válaszolta, hogy vannak leírt, megfogalmazott céljai és tervei saját  jövőjére vonatkozólag. 13 %  azt válaszolta, hogy vannak ugyan céljai, de nincsenek leírva, 84 %-kuk pedig azt válaszolta, hogy egyáltalán nincsenek specifikus céljai az életben. 10 évvel később, a kutatást vezető újra felkereste a már végzett hallgatókat és életútinterjút készített velük. Azok, akik 10 évvel korábban, azt mondták, hogy vannak céljaik, de nincsenek leírva azok kétszer többet kerestek, mint a 84%-ba tartozók, akik céllal nem rendelkeztek az egyetemi interjú idején. Azok pedig, akik a határozott célokkal és tervekkel indultak neki az egyetemi évek után az életnek, azok átlagosan tízszer többet kerestek, mint a  végzettek 97%- a összesen.

A kérdés persze az, hogy saját magunknak vannak-e céljaink, nyomtatott vagy virtuális, írott vagy íratlan szabályokkal? És ha vannak miképp állunk hozzájuk? Nagy lépésekben akarunk eljutni hozzájuk, vagy  kis lépésekben akár akciós kuponfüzetekkel? Ki vevő ránk? Mi magunk mennyit szánunk céljaink eléréséhez? Mennyit engedünk az árunkból? Na és meddig érvényesek ajánlataink. Mi van ha már lejárt az idő?


A kuponvilágban a beváltható bonok folyamatosan megújulnak, rendszeresen frissülnek, egyesek visszatérnek, mert népszerűbbek, mások kikopnak, mert nem volt sikerük. Érdemes  néha lejjebb adni magunkból is, többször elérhetőbbek lenni azoknak, akiknek eddig nem voltunk azok. Írjuk össze vonzó ajánlatainkat, jutalomként adjunk át egy -egy anyanapot, közös teázást nagyival, fröccsözést barátainknak. Előnyösebb tartósan alacsony ár helyett egy kibővített, frissülő választékban gondolkodni.  A bónuszok jobban mutatnak  a portfóliónkban, amik révén vonzóbbak és egyedibbek leszünk. Van, amit nem lehet megunni, és ez a játék.

Van egy jó ajánlata valakinek?

Támogatta a Seniagroup.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése