2011. október 18., kedd

Hanyas vagy?



"Le tudnám élni
veled az életed, de
az enyémet nem."

Hanyas vagy? Mit mondasz erre elsőként a telefonszámod vagy a korod? Itthon a "Hanyas vagy?" Nagy Bandó  kabaré hívta fel  a figyelmet  először arra, hogy vannak, akik félszavakból is megértik egymást, ugyanakkor születtek, ők  tudnak csak sírni és nevetni egyszerre igazán. Tudják mi a menő és mi a ciki, képben vannak, de leginkább csak egymás közt.
Mióta világ a világ generációk élnek egymás mellett, de mostanában már az a kérdés,  hogy generációs különbségeket emlegetünk vagy a generációs szakadék széléről méregetjük egymást?

Az amerikai társadalomtudósok, ahol egyenletesebben múlnak az évek, visszamenőleg is összegyűjtötték és kiszámolták, hogy az elmúlt időben kik és mivel azonosultak gazdaságilag, politikailag és kulturálisan. El is nevezték a kategórizálásukat  generációs kutatásnak és az egyes évjáratokat betűkkel jelölték meg. A mostani időszakot  X, az Y és Z betűkkel, akár egy három ismeretlenes egyenletet. Manapság mi és ők élünk  együtt, mi és ők alakítjuk együtt a rendszert. Kik is ezek az ismeretlen ismerősök?

A második világháborút követően a magyar származású  Robert Capa nevezte el az 1950. után születetteket  identitás és jövőkép nélküli fiataloknak, akik számára teljességgel ismeretlenek, mgeközelíthetetlenek voltak, vagyis X-ek. Ez a generációs elnevezés  a 60-80 években felnövő hippi mozgalomban teljesedett ki  igazán. Az X generáció szemtanúja volt Vietnámnak és együtt élt a hidegháború játszmáival, lázadó és konform életet él egyszerre. Nekik volt elsőként otthoni computerük és ők alapozták meg a dot.com ipart. Az MTV- n felnövő  X-ek nem csak a Jóbarátok  lelkes hívei, de az ő generációját érinti a történelemben elsőként a drog, a válás, a hajléktalanság és az AIDS társadalmilag begyűrűződő problémája. Az X generáció tagjai  fontosnak tartják a közösségi életet és lelkes támogatói a magánvállalkozásoknak. Az X férfiak már relatív kevesebb jövedelemmel bírnak, mint apáiknak jutott és ezért az X nők  már tömegesen állnak munkába ezzel is kiegészítve a háztartási bevételeket. Na és persze ne felejtsük az emancipációt!

1982-2000 között születtek az Y generáció tagjai, a  Spice Girls Pepsi reflénje  alapján  a Generation Next elnevezést is kiérdemelnék (ünneplés, vibrálás, motíváció, uralom, kikapcsolódás, őrület) . Bár ennek a generációnak a legalacsonyabb születési rátája, mégis náluk  legmagasabb az főiskolai/egyetemi végzettségűek száma. A kis és olykor csonka családokban nevelkedő fiatalokat a szülők, iskolán kívüli elfoglaltságokkal terhelik, hogy a tananyagon túli különórákkal is erősítsék a társadalmi hovatartozásukat. Az egyenlőtlenségek, a felnőttkori pedigreek igazából jólcsengő márkákon alapulnak.  Az Y generációt Peter Pan generációnak is nevezik (Jacko szomorúhírű vidámparkjára ugye még emlékszünk?). A felnőttkor feladatai elől  Mama Hotelekbe visszahúzódó,  hosszított (torzított)  gyerekkor jellemzi ezeket a fiatalokat. Csak még egy diplomát, mami! Az Y generáció az, aki az életet még kényelmesebbé tevő cikkekért és szolgáltatásokért lelkesen küzd, márkákat halmoz egymásra és egymás mellé.  Legfőbb vágya, hogy a kényelmes munkahelyek teljes egészében igazodjanak az elvárásaihoz. Nem jellemző rájuk, hogy a szervezeti formákhoz és a kultúrákhoz mindenáron  igazodni kívánna. A társadalmi igazságosság részükről a környezettudatosságban  és a közös, de távoli  jövőért való aktívitásban nyilvánul meg leginkább.

Magyarországon kicsit árnyaltabb a helyzet. Az X és az Y generáció típusai  később kezdtek  el hazánkban körvonalazódni, valahogy úgy a rendszerváltás környékétől. Azóta viszont rapid gyorsasággal hoztuk be kultúrális lemaradásunkat. A magyar X generáció tagjai elsőgenerációsok a városi életben, és  mostanában kezdenek elfáradani és szembesülni, hogy mivégre is szólt eddigi életük. A magyar X kiégett, fáradt és jó esetben most kezdi  keresni önmagát. Az anyagi dolgok helyett a spiritualitás és a kapcsolatok hálóját keresik maguk körül.
A Z generáció tagjai, amelyet csak az új csendes generációként hívnak, 2000 után  születtek.  Nevüket az angol  'zappers', azaz 'kapcsolgató, ugráló' kifejezésből kapták. Erős szociális érzékenységgel és zavarba ejtő technológiai ismeretekkel bírnak. Számukra a virtuális világ is már abszolút elérhető és élhető élettér. Rendszeresen váltanak internetes csatornákra, ahol saját fórumokon, közös nyelven chatelnek. A Facebook még az ő  világuk, de az is csak addig amíg ők akarják. Egyáltalán nem loyálisak, bármit könnyedén lecserélnek és váltanak, van másik, kell a jobb, a legújabb. Ők a kétjövedelmű és unisex családok utódai, ahol a nemi egyenjogúság zászlaja alatt osztanak le házimunkákat a többnyire otthonról dolgozó vagy otthon lévő  szülők.  Jópáran vannak közöttük már olyanok is, akiket azonos nemű párok nevelnek, legálisan. Z generáció tagjai igazi luxusfogyasztók, de a brandek és márkák köré fonódott gyorsan változó virtuálisan élt világukba keveseknek engednek bepillantást.

De az idő múlik nem áll meg,  az idén októbertől születő gyerekek immár az Alpha generáció elnevezést kapták a keresztségben.

Hanyas vagy? Számít?!

Coaching és Tanulás. Tréning és Tanfolyam. Saját Tálca. Saját Önérték.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése