Egy, a Fb oldalamon publikált, elveszett bárányról szóló kínai meséből kibontakozott beszélgetés során, tanult kollégáim igazán rátapintottak a lényegre. Fecseg a felszín, hallgat a mély. Körbejárjuk a lehetőségeket, bevonunk mindenkit, panaszkodunk, megvígasztaltatjuk magunkat azzal, hogy másnak sem jobb, aztán szépen hazamegyünk, anékül, hogy érdemben segítettünk volna magunkon.
A coaching során az a legelemibb kérdés, hogy hogyan találjuk meg a coachee-ba zárt bárányt? Észrevesszük-e a coaching során, hogy melyek azok a tényezők, amelyekkel mindezidáig nem is számoltak a keresők, de a birtokukban vannak? Be tudják-e azonosítani a keresők saját lehetőségeiket jelenlegi ismereteikkel, tudásukkal, eszközeikkel? Esetleg be merik-e vallani maguknak, hogy mindezekről a kérdésekről fogalmunk sincs? Megoldható-e egy probléma ugyanazon a szinten, amelyen létrejött?
Ha egy vállalkozás a piaci kínálat, a fogyasztói szokások, a kereslet és a verseny elemeire koncentrálódik, úgy méltán elgondolkodhatunk azon, hogy a klasszikus üzleti problémamegoldások kivezetheti-e a tulajdonost/ vállalkozót különböző helyzetek által felvetett problémából vagy kérdéskörből?
A vendéglátás - mint az ételek és élelmiszerek általában - túlmutatnak eredeti primer, fizikai szükségletet kielégítő jelentésükön. A választék, a minőség, a fogyasztás helye és ideje mindig is társadalmi szimbólum volt és az is marad. Az vagy, amit megeszel, mondják, amelyhez aztán magunkban szépen hozzátesszük a pozíciót és a státuszt. Amíg a fogyasztók elérése egyre problémásabbá válik a hagyományos csatornákon keresztül, addig, a vendéglátás iparosai egyre inkább ragaszkodnak a hagyományos jól bevált eszközeikhez, vagy ez csak a látszat? Várnak és remélnek vagy merik és teszik?
A coaching során az a legelemibb kérdés, hogy hogyan találjuk meg a coachee-ba zárt bárányt? Észrevesszük-e a coaching során, hogy melyek azok a tényezők, amelyekkel mindezidáig nem is számoltak a keresők, de a birtokukban vannak? Be tudják-e azonosítani a keresők saját lehetőségeiket jelenlegi ismereteikkel, tudásukkal, eszközeikkel? Esetleg be merik-e vallani maguknak, hogy mindezekről a kérdésekről fogalmunk sincs? Megoldható-e egy probléma ugyanazon a szinten, amelyen létrejött?
Ha egy vállalkozás a piaci kínálat, a fogyasztói szokások, a kereslet és a verseny elemeire koncentrálódik, úgy méltán elgondolkodhatunk azon, hogy a klasszikus üzleti problémamegoldások kivezetheti-e a tulajdonost/ vállalkozót különböző helyzetek által felvetett problémából vagy kérdéskörből?
A vendéglátás - mint az ételek és élelmiszerek általában - túlmutatnak eredeti primer, fizikai szükségletet kielégítő jelentésükön. A választék, a minőség, a fogyasztás helye és ideje mindig is társadalmi szimbólum volt és az is marad. Az vagy, amit megeszel, mondják, amelyhez aztán magunkban szépen hozzátesszük a pozíciót és a státuszt. Amíg a fogyasztók elérése egyre problémásabbá válik a hagyományos csatornákon keresztül, addig, a vendéglátás iparosai egyre inkább ragaszkodnak a hagyományos jól bevált eszközeikhez, vagy ez csak a látszat? Várnak és remélnek vagy merik és teszik?
Úgy tünik pedig, szívesebben költünk többet arra, hogy hosszúranyúló életkorunkat tartalmasan éljük meg. Ebbe beletartozik, az is hogy életünk végéig tanulunk, képezzük magunkat, minőségibb ételeket eszünk, más városban dolgozunk, költözünk így a megnövekedik az utazásra, sportolásra eltöltött idő, míg a családdal, barátokkal szórakozás olyan pillanatokká válnak, amelyet érdemes emlékezetessé tenni.
A Funky Business-ben már a gyorsuló időről beszélünk, a rohanó idő helyett. A gyorsuló időben fogyasztóknak, termelőknek, eladóknak együtt kell mozdulni, ahhoz, ha fenn akarnak maradni. Már nem évek, évtizedek alatt fejlesztenek ki új technológiát és alapanyagot, hanem akár óráról órára, percről percre is másolhatunk, termelhetünk újat mások ötletei alapján. Egyszerre és többszereplősen vagyunk jelen térben és időben egyaránt, ennek függvényében pedig a kínálatnak is ehhez kell(ene) igazodnia.
Mára a kereslet – kínálat aranyszabályát túlfeszíti a kereslet csökkenése és túlkínálat. És ez az amit a piac láthatólag nehezen fogad el. A szükség és szűkösség helyett az itt és most jelöli ki a kereslet optimumát. Egy piaci szegmens bővülési lehetőségei ilyen a helyzetben az lehetne, ha a vásárlók számának növelése helyett az egy főre jutó vásárlási értéket (tálcaértéket) növelné. Ehhez a kínálatbővítéshez és túltermelés elkerüléséhez, az ágazat minden résztvevőjének együtt kell változtatnia:
· A vendéggel történő kommunikációban
· A termékről történő kommunikációban
· Az áru gyártójának/előállítójának hitelességében
· A szállítók kiválasztásában,
· A szállítási idő lerövidítésében
· A just in time értékesítési koncepció kidolgozásában
Ha a Funky Business vendéglátását akarjuk adoptálni, akkor azt a leginkább kézenfekvő változást kell megragadni, ami a túlkínálat mellet az idő szűkössége alatt születő vásárlói a döntési motívációban rejlik.
Az itt-és-most pozíció a kell- és- akarom attitüddel párosul, amelyek azt eredményezik, hogy a jól áron értékesíteni kívánt árunak :
Az itt-és-most pozíció a kell- és- akarom attitüddel párosul, amelyek azt eredményezik, hogy a jól áron értékesíteni kívánt árunak :
· mindig központban kell lenni,
· mindig gyorsan és egyszerűen és könnyen elérhetőnek kell lenni,
· mindezt úgy, hogy ne zavarja meg vásárló saját magáról kialakított image-ét.
Ahhoz viszont , hogy az étel egyedi és igazodó lifestyle legyen, nemcsak mint szolgáltatást kell kínálni, hanem mint életérzést is el kell tudni adni. Ehhez viszont már egy teljesen új kommunikációt kell kialakítani a piaci résztvevők minden tagja számára. A hozzáadott értékek alapján kell az egyre önállóbb személyiségű fogyasztót elérni, hasonlóan a kozmetikumok, az autók és a mobiltelefonok piacához, az áruhoz kapcsolódó mítoszt teremtő életérzést kell az áru koncepciójához csatolni és értékesítésekor ezt kiemelni és hangsúlyozni
Az alkalmak , úgy is mint a mindennapokból elcsenő alkalmi tolvaj is, akár hivatalos vagy érzelmi töltetűek, egyaránt bírhatnak önálló, csakúgy mint társas jelleggel. A lényeg, hogy ezeknek az alkalmaknak mindig meghatározóaknak kell lennie, olyannak, amely megadják a pillanat varázsát, kiszabadítanak elrepítenek a hétköznapokból, és megszólaltatják a bennünklakó, látszani és tobzódni akaró (fekete) bárányt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése