A
tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte a készülődés ideje. Ideje az
emlékezésnek, ideje az elvonulásnak. Igen, a tavaszi napéjegyenlőséget követő
első holdtölte Európában a kivonulás ünnepe is. Hasonló, de más okokból ünneplik Amerikában
Hálaadást -ősszel. Emlékezés ideje arra, hogy egyszer mindannyian rabszolgák
voltunk. Emlékezés arra, hogy rabszolgák voltunk, de megmenekültünk.
Volt
egy hosszú idő, bizonytalan helyzet, ami kibírhatatlan volt. Nehéz munkával teli,
sanyarú, de az élet él és élni akar. Bár generációk nőttek fel (rab)szolgaként,
lojálisak voltak és vártak. A csodára. Ugyan
keserű a rabszolgaság étke, de édes az ábránd. Nehéz a mindennapi iga, de
panasszal könnyebb benne járni. Sós az izzadtság és a könny, de néhány vígasszal
mindig felitatható. Mindig volt/van egy másik és még egy újabb érv, amiért
biztosan jobb tovább görnyedve maradni, mint fellázadva tiltakozni. Vagy elhagyni
azt a keveset holmi bizonytalanért. Kellenek a szörnyű és kegyetlen csapások az
életben. Csak úgy, önigazolásképp is. Kell a mindennapi verés, hogy tudjam
szeret az élet, így a jó ha fáj. Az újabb balegyenes? De a fene se akar áldozat
hozni! Hogy mindent hátrahagyni?! Hogy ennél már minden csak jobb lehet? Ki
tudja?! Mi a bizonyíték rá?
Kivonulás,tiltakozás és hűség azok a reakciók, amelyet egy szervezet viselkedésére adhatnak
válaszul az érintettek. Hirschman közgazdászként gazdasági folyamatok vizsgálódása
közben bukkant olyan szervezeti reakciókra, amelyek őt magát, is meglepték. Olyan reakciókra,
amelyek nem éppen a racionális viselkedésükkel hívták fel magukra a figyelmet. Olyanokra,
amelyeket a politikai, kulturális és egyéni, családi közösségekben nem
szeretünk viszontlátni, ennek ellenére gyakran élünk velük. Hirschmann szerint
egy gazdasági verseny modellben az ember mindig ambivalensen viselkedik. Az
ember szereti a többletet, de fél/nem akarja megfizetni a többlet az árát. Nem
akarja feladni a haladást, de fél feladni a korlátokat. Azt mondja, hogy ezek
vágyakozások. Amik egy olyan pazarló gazdasághoz vezetnek (slack economy), amelyben
soha nem éri el a társadalmi optimumot a rendszer, mert a vállalatok, politikai
szervezetek, de maguk a tagok is enerváltak. Mindenki abban érdekelt, hogy csupán az
elfogadható jóra koncentráljanak, nem a legmagasabb haszonban. Miért nem
vagyunk hatékonyabbak?Miért vagyunk önmagunk ellenségei? Mik azok a fékek, kihasználatlan
kapacitások, amelyek miatt csak jól teljesítünk? Mik azok a mozgósítható
tartalékaink, amelyeket bevetünk annak érdekében, hogy a rendszert minden
erővel fenntartsuk?
Mindig
kell valaki, aki hisz, tárgyal, szervez- helyettünk? Aki kivezet, megment,
megvált innen? De hova? Az ígéret az ígéret, de az már ugye más kérdés. Ha az
egyiptomi kivonulás vagy a húsvét történtét görög drámákban írták volna meg, szereplőik
az istenek kegyelméből, haragjától hánykódtak volna tengereken, bolyongtak
volna a sivatagban és különös kegyetlenséggel jutottak volna el jól megírt végzetükig.
Abban a sztoriban senkinek semmi beleszólása nem lehetett volna. Az egyiptomi kivonulásban szó sincs végzetről, ott döntésekről van szó. Arról, hogy a rabszolgaság
nem elég jó, de tiltakozni, lázadni sem érdemes már benne. Elérkezett az idő, mert van
cél. A szabadulás itt kezdődik. A kitörési pont erőgyűjtésénél, a szabadság
iránti vágy megfogalmazódásánál. A vágy villamosa mindent úgyis elsöpör. A vágy minden
folyamatot felgyorsít. Ahogy a tíz csapás a maga nemében értelmetlen áldozatok
sorozta lett volna csak. De a fáraó a
saját rendszeréből hiányzó hittel szembesült. Azzal a felhalmozott tudással és
erővel, amivel nem tudott mit kezdeni, mert nem vette észre a rendszerben. A
sajátjában.
A
rabszolgaságról megemlékezni kötelesség, arra emlékezni, hogy van kiút belőle,
parancs. Négyszer mondja a Könyv ”meséld el fiaidnak”. És hogy miben különbözik ez az éjszaka az összes többitől? Teszik fel a kérdést az ünnepi vacsorán a legkisebbek.
Na erre mit mondasz? Mit tudom én!? Hagyjál már?! Kérdezd anyádat! Én nem volt
ott!A
történetmesélők azt mondják a négyszer feltett kérdés, négy kérdezőt jelöl,
négyféle feladattal és képességgel. Mindegyik fiú máskép látja az életet, a történelmét,
családját, hitét és múltját. A tanítás egyben tanulás, másokkal tanulni pedig
önmagunk tanítása. Az, hogy hogyan viszonyulunk a körülöttünk lévőkhöz, a
környezetünkhöz. Arról, hogy, a megszerzett
tudás önmagában nem érdem. Csakis akkor nyereség, ha az mindenki számára érthető.
Mindenkit meg kell tudni szólítani
ahhoz, hogy a szabadság ízét érezze, és képes legyen a megtapasztalására. Mert
csak így szabadul ki saját gondolati börtönéből. A tanulással mindenkinek lehetősége
van adni és megismerni saját magát. Van megoldás, van kiút. Mert neked sikerült egy feladatot megoldani, túllépni saját árnyékodon.
A négy fiú: a bölcs, a gonosz, a naiv és
aki kérdezni sem tud. Az ő képességeik szerint kell beszélni. A bölcs fiú számára
töviről-hegyire kell elmagyarázni mindent, hogy értse az összefüggéseket. A gonosz fiúnak
is türelemmel kell tanítani,mert ő jól felkészült és gyorsan támad. Ő ismeri a törvényt, a hagyományokat, csak
éppen nem érzi magáénak. Szolgálatnak, terhes feladatnak érzi az emlékezést, és
kivonja magát a közösségből. A harmadik fiút naivnak mondják, akinek kérdése mindössze
így hangzik: „mi ez?” Ő az „erős kéz” politikáját tudja megérteni, csak a
tekintélyt képes tisztelni, ő az, aki szolgálatra szegődött, de ilyen is kell. A
negyedik fiú viszont nem kérdez semmit. Mert nem tudja, nem látja, nem érti. Nincsenek
hozzá szavai. Nem érti, hogy miről beszélsz. Miért lángolsz. Az ilyen gyermek
esetében „te nyisd meg őt” szól a parancs. de „úgy gondolod, ráérsz várni, amíg
feljön az újhold (míg elérkezik az ideje)? Nem „még aznap”!
Sok minden tűnik elveszettnek a mai
világban, de mindenkiben van vágy a tudásra. Szükség van szeretetre és mégis
titkoljuk, blokkoljuk. Azért csak, hogy jól legyünk. De nehogy a legjobban,
mert az még kiderül! Az élet itt van
Veled, itt és most. Ma. Azért, hogy ne a múlt és a jövő foglyaként éljünk. Amit
ma megtehetsz mentorként, anyaként, tanárként, kollégaként a következő generációnak,
ne halaszd holnapra. Ha egynek is sikerül átadni máris megértettél valamit, és
kiszabadultál előítéleted fogságából. Kis lépés a világnak, de nagy lépés a jövőd felé.
Jövőre, veled- kivel és hol?
Coaching és Tanulás. Tréning és Tanfolyam. Saját Tálca. Saját Önérték
Coaching és Tanulás. Tréning és Tanfolyam. Saját Tálca. Saját Önérték
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése